cellarer تخصصی بازیگر عارف لرستانی علت فوت عارف لرستانی

cellarer: تخصصی بازیگر عارف لرستانی علت فوت عارف لرستانی پزشکی قانونی

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها هم می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند / کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد،

شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها هم می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند / کدخدایی

کدخدایی: شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت ها هم می تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند

عبارات مهم : قانون

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد، می توانیم اعلام نظر کنیم.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در برنامه «نگاه یک» با بیان اینکه “انتخابات در کشور ما یک کنش اجتماعی و سیاسی مهم است”، گفت: این کنش توانست بعد از پیروزی انقلاب جایگاه خود را بدست آورد. انتخابات جهت همه مردم دارای اهمیت هست. انتخابات در کشور ما دارای اهمیت زیادی است چراکه یک کنش واقعی از سوی مردم است.

شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها هم می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند / کدخدایی

وی افزود: شاید در بعضی کشورها بدهید گونه نباشد، ولی چون نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردمسالار هست، انتخابات از سوی مردم لمس می شود و مردم در این انتخابات هم مانند تمامی انتخابات ها حضور پرشوری خواهند داشت.

کدخدایی در ادامه اظهار کرد: تاکنون مراحل انتخابات چه در حوزه نظارت به وسیله شورای نگهبان و چه در حوزه اجرا به وسیله وزارت کشور به خوبی پیش رفته هست، کارهای نظارتی و امر بررسی صلاحیت ما هم به خوبی پیش رفت، این مراحل پیش می رود تا ان شاءالله شاهد حضور پرشور مردم در روز انتخابات باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد،

این عضو حقوقدان شورای نگهبان راجع به این سخن مقام معظم رهبری که آراء مردم حق الناس هست، تاکید کرد: فکر می کنم این عنوان امری بدیهی هست، مبانی دینی در اصل و حضور پرشور مردم در شکل گیری نظام جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران نقش اساسی داشته، اگر بخواهیم دراین باره تعبیر دیگری داشته باشیم، به این فرمایش حضرت امام اشاره می کنم که فرمودند آراء مردم امانت است.

وی ادامه داد: بر این اساس، امین نباید خیانت کند، چراکه مردم به نهادهای مسئول انتخابات اعتماد دارند. امانت در قالب امانت به آن نهادها داده شده است و انتظار می رود امین های آراء مردم از این آرا پاسداری کنند. مقام معظم رهبری هم بارها بر این عنوان تاکید داشتند که رای مردم حق الناس هست، اگر زمانی مردم احساس کنند که مسئولین به خوبی از این آرا پاسداری نمی کنند، این عنوان بر همکاری آنها و آینده نظام تاثیر می گذارد.

کدخدایی افزود: مقام معظم رهبری به دستگاه های نظارتی و اجرایی انتخابات تاکید داشته اند که هر چه از سوی مردم داده می شود به واقعیت بازتاب داده شود، به نظر من موازین دینی، شرط عقل و تجربه های بشری مؤلفه هایی است که نشان می دهد آراء مردم به عنوان امانت در دست مسئولین است و همه باید از آن پاسداری کنیم.

شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها هم می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند / کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به وظایف تعریف شده است شورای نگهبان در اصل ٩٩ قانون اساسی تصریح کرد: وظایف ما راجع به نظارت در اصل ٩٩ قانون اساسی تبیین شده است که در این باره قوانین عادی مکانیزم و روش های نظارت را مشخص کرده هست، این قوانین معیارهای ما جهت اعمال نظارت بر انتخابات هست، شورای نگهبان براساس این وظیفه قانونی مکلف است از تمام توان خود استفاده کند و نظارت را به گونه ای انجام دهد که موجب سلب اعتماد مردم نشود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تاکید براینکه شورای نگهبان از امنای مردم هستند، خاطرنشان کرد: براساس موازین دینی و قانونی وظیفه برعهده شورای نگهبان است و هر وظیفه قانونی که موجب شود بهتر از آراء مردم پاسداری شود آن را انجام می دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد،

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بیانات خود با اشاره به وظایف هیات های نظارت شورای نگهبان در مراحل انتخابات توضیح داد: براساس قوانین هیات های نظارت را در هر انتخابات تشکیل می دهیم. البته این هیات ها در انتخابات خبرگان و مجلس دو وظیفه دارند ولی در انتخابات ریاست جمهوری یک وظیفه دارند. در انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی هیات ها که متشکل از معتمدین مردم هستند به وسیله هیات مرکزی نظارت مشخص می شوند و وظیفه بررسی صلاحیت ها را دارند. این بررسی صلاحیت ها در چند مرحله انجام می شود و در آخر خود شورای نگهبان نسبت به آن اظهارنظر می کنند.

وی ادامه داد: ولی در انتخابات ریاست جمهوری بررسی صلاحیت ها در یک مرحله در صحن شورای نگهبان انجام می شود. به علاوه این وظایفی در حوزه اجرا در کارهای مقدماتی شکل می گیرد. به عنوان نمونه در چاپ تعرفه ها، توزیع صندوق ها که هیات های اجرایی در آنجا مسوولیت اجرایی دارند هیات های نظارت باید نسبت به آنها نظارت کافی داشته باشند. تعرفه ها از سوی وزارت کشور جهت تایید جهت شورای نگهبان می آید و بعد از تایید منتشر و توزیع می شود که در این مرحله هم نسبت به آن نظارت انجام می شود. ناظرین ما در هنگام توزیع این تعرفه ها در شعب حاضرند و در روز رای گیری این ناظرین در کنار صندوق ها نظارت قانونی را اعمال می کنند. این نظارت از شروع رای گیری تا آخر و در شمارش آرا انجام می شود.

شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها هم می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند / کدخدایی

کدخدایی با اشاره به عنوان تبلیغات در انتخابات گفت: شورای نگهبان به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی و قوانین عادی دیگر بر تمام مراحل انتخابات نظارت کامل دارد و در تمام مراحل این نظارت باید وجود داشته باشد ولی ما در این مراحل انتخابات قوانین حداقلی و ناکارآمد داریم. مانند موضع تبلیغات انتخاباتی یک تعریفی دارد که قانون آن را تعریف نکرده فقط یکسری محدودیت ها و ممنوعیت ها جهت آن ذکر کرده به عنوان نمونه اینکه از این تاریخ به بعد یا در این مکان تبلیغات انجام نشود ولی تعریف خود تبلیغات چیست؟ متاسفانه قانون گذار در این موارد سکوت کرده هست. امیدواریم قانون جامع انتخابات در مجلس مطرح شده است و دولت در این باره اقدام کند. هنوز انجام نشده ولی ما نیاز به تعریف عنوان تبلیغات به وسیله قانون گذار داریم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ولی آنچه براساس عرف بوده مواردی را راجع به تخلفات تبلیغاتی داشته ایم که ورود کردیم البته بعضی از آن مربوط به قوه قضاییه است که قوه قضاییه باید وارد شود. خود قوه قضاییه یک ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی دارد که به تخلفات تبلیغاتی هم پیگیری می کند ولی اگر این تبلیغات به گونه ای باشد که غیرواقع باشد و در آینده و نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد شورای نگهبان در اینجا وارد می شود. ولی این را نمی دانیم اگر فردی یک سال قبل از انتخابات مقاله ای بنویسد یا صحبت ای داشته باشد آیا این تبلیغ است؟ ما این را نمی دانیم. براساس رویه و براساس وقت تعیین شده است تبلیغات اگر تخلفی باشد که در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد ورود می کنیم و عنوان را در بررسی صلاحیت تاثیر می دهیم. به عنوان نمونه راجع به انتخابات مجلس فهمیده بودیم تخلفات تبلیغاتی وجود داشته و این مورد را در بررسی صلاحیت دوره بعد تاثیر دادیم.

وی افزود: در فضای تبلیغات بخشی از تخلفات باید به وسیله دادگستری و قوه قضاییه پیگیری شود ولی اگر آن تخلف به حدی گسترده باشد که آینده انتخابات را تاثیر بگذارد ما وارد می شویم. در اینترنت هم اینگونه هست. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید برخورد کنند. اگر شخصی شکایتی دارد باید مراجعه کند تا برخورد انجام شود. اگر در اینترنت هم اینگونه باشد که آینده انتخابات به وسیله تخلفی مورد تاثیر قرار بگیرد ما وارد می شویم. کارشناسان ما این موارد را بررسی می کنند و گزارشات را در پرونده افراد می گذارند. در انتخابات ریاست جمهوری قانون مشخص کرده که بعد از نتیجه بررسی صلاحیت ها اگر اسناد و مدارکی به دست شورای نگهبان برسد که در صلاحیت تاثیر داشته باشد می توانیم اعلام نظر کنیم. البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدهید گونه نیست. البته تاکنون مصداقی در این باره نداشته ایم.

کدخدایی ادامه داد: دوستان ما تخلفات را رصد می کنند. این تخلفات جمع بندی می شود. مواردی تخلفات جزئی داشته ایم که به دوستان ما در وزارت کشور و قوه قضائیه ارجاع داده ایم. در حوزه تبلیغات هم تخلفاتی وجود داشته. جهت مثال در مکان هایی نباید تخلف صورت می گرفته یا در مکان های دولتی و به وسیله بیت المال نباید تبلیغاتی صورت می گرفته. مواردی دیده شده است و گزارشات جزئی آمده که هم به وزارت کشور و هم به قوه قضاییه ارسال کردیم. ما این گزارشات را جهت جمع بندی نهایی مدنظر قرار خواهیم داد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه بیانات خود با اشاره به عنوان هزینه های انتخاباتی تاکید کرد: اینکه یک سازوکار و امکان واقعی که حساب بانکی، ورودی ها و خروجی ها مشخص باشد و سقف هزینه ها هم مشخص باشد، نداریم که در این باره نیازمند قانون هستیم. امیدواریم قانون جامعه انتخابات هر چه سریعتر به تصویب برسد. در سیاست های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است در عنوان هزینه ها هم یک یا دو بند مورد تاکید قرار گرفته شده، این موارد نیازمند قانون هست. در جاهایی که به صورت عرف و بر اثر نظر کارشناسان متوجه شدیم که تبلیغات خلاف عرف بوده، یک یا دو مورد داشته ایم که برخورد هم صورت گرفته هست. برخوردها یا در حوزه بررسی صلاحیت هاست یا در اعلام صحت انتخابات در آن حوزه انتخابیه.

وی ادامه داد: البته باید روش های پیشگیرانه را مدنظر قرار دهیم به عنوان نمونه هزینه های انتخاباتی نامزدها از حساب های مشخص وارد و خارج شود. ولی اینکه مشخص نباشد طبیعتاً رصد آن جهت ما سخت خواهد بود. با وزیر کشور در این باره بحث بود مردها اعلام کردند که لایحه جامع در کمیسیون های دولت مطرح هست. مراحل آن خودزمان بر هست. همین رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان. امیدواریم تا انتخابات بعدی این قانون تصویب شود.

کدخدایی با اشاره به انتخابات میان دوره ای مجلس خاطرنشان کرد: ما در این انتخابات میان دوره ای چهار حوزه داریم که نامزدها عضویت کردند. بررسی صلاحیت ها انجام شد. هیات های نظارتی استان، شهرستان و هیات نظارت مرکزی وظایف را انجام دادند. شورای نگهبان هم در دو مرحله بررسی داشت. اکنون در وقت دوم هستیم که تا دوشنبه باید اعلام نظر کنیم. در وقت دوم که شورای نگهبان وقت داشت که تعداد پنج نفر شکایت کردند و این شکایت بررسی شد که در این باره تا دوشنبه اعلام نظر کنیم.

وی راجع به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و دِه اظهار کرد: اختلاف نظرهایی در این باره وجود دارد. انتخابات شورای اسلامی در اصل ۹۹ نبوده، دوستان مجلس در یک نوبت اعتقاد بر نظارت بر شورای نگهبان بودند که شورای نگهبان آن را خلاف اصل ۹۹ دانست که نظارت برعهده مجلس قرار گرفت. بررسی نظارت انتخابات شوراها مکانیزم ثابتی نداشته هست. پیشنهادی به عنوان یک کارشناس حقوقی دارم؛ اگر بتوانیم یک شرکت مستقل دائمی جهت نظارت بر انتخابات شوراها داشته باشیم این کار دقیق تر صورت می گیرد و نظارت موثرتر خواهد بود و کمکی به دوستان مجلس است چون شرکت مستقل و دائمی نداریم اعتراضاتی به وجود می آید یا شاید آنها که صالح بودند تایید نشوند یا برعکس.

کدخدایی انتخابات را در کشور ما بازتاب احساسات، تعقول، خاص و آرزوی بزرگ مردم دانست و تاکید کرد: این موضوعی است که شاید دهه ها مردم ما منتظر بودند که در وقت و زمانی قرار بگیرند که بتوانند آزادانه ابراز عقیده کنند. خوشبختانه با هدایت های حضرت امام(ره) و با ایثار مردم این مساله محقق شد. انقلاب پیروز شد و از همان وقت ها انتخابات داشتیم. از همه پرسی و انتخابات های بعدی که کشور در یک سیکل انتخابات واقعی قرار گرفت. مردم اینبار هم مانند هر لحظه پرشور حضور خواهند داشت و از مردم می خواهم با آگاهی کامل رای بدهند. مهمتر از آنکه به چه کسی رای بدهند این مهم است که حضور پرشور داشته باشند که با این حضور دشمن را ناامید کنند. اگر علاقه مند به آینده کشور هستند روز ۲۹ اردیبهشت ماه بر سر صندوق ها حضور پرشوری داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش مجری برنامه راجع به اینکه آیا اخلاق در انتخابات رعایت می شود یا خیر؟ گفت: دامنه اخلاق گسترده هست. به هر حال باید توجه داشته باشیم که می خواهیم چه کاری انجام دهیم. آیا می خواهیم یک پست اداری جهت گذران زندگی داشته باشیم یا اینکه یک پست مهمی که دوستان و دشمن های به آن چشم دوخته اند؟ باید بدانیم چگونه و با چه هدفی قرار است این کار را انجام دهیم. نشانه باید خدمت به مردم و خدمت به ایثارگران باشد. اگر نشانه خدمت باشد طبیعتاً مسیری که داریم باید یک مسیر پاک و صحیح باشد. جهت مثال این تخلفات یا آن خرید و فروش آرا جهت چه بود؟ با مردها راجع به یکی از قوانین که عنوان مجازات خرید و فروش آرا در آن مطرح بود فقیه های محترم مطرح کردند که اگر شخصی یعنی آن نامزد خودش در این عنوان همکاری داشته باشد یا نسبت به آن علم داشته باشد صلاحیتش از بین می رود. باید توجه کنیم نشانه مقدسی داریم و جهت این نشانه مقدس نمی توانیم با ناپاکی به آن برسیم.

واژه های کلیدی: قانون | قانونی | نگهبان | انتخابات | قانون اساسی | انتخابات مجلس | نتیجه انتخابات | انتخابات خبرگان | انتخابات شوراها | مجلس شورای اسلامی | انتخابات ریاست جمهوری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs